Skrytá pravda za krásou: Kritický pohľad na kozmetický priemysel

Odhaľujeme kritický pohľad na kozmetický priemysel, ktorý predáva „chybu v kráse“ a ovplyvňuje naše zdravie a spoločenské možnosti. Hľadajme pravdivú krásu mimo diktátov.

Skrytá pravda za krásou: Kritický pohľad na kozmetický priemysel
Photo by Time's Up! Environmental Organization/Flickr

Kozmetický priemysel má hodnotu viac ako pol trilióna dolárov na globálnej úrovni, ale otázkou zostáva, či nám pomohol cítiť sa krajšími. Možno vás prekvapí, že odpoveď je „nie“. Cítime sa horšie ako kedykoľvek predtým. Krásu už neoddelená od populárnej kultúry, ktorá ovplyvňuje každého z nás. Jessica DeFino, novinárka a kritička, to nazvala „chybou v kráse“, predovšetkým pri genderových štandardoch krásy, ktoré nám diktuje kozmetický priemysel, prostredníctvom makeupu, krémov a chirurgických zákrokov. Táto esej sa zameriava na to, prečo by sa filozofia mala zaoberať tým, ako krása funguje v reálnom svete.

Kľúčové poznatky

  1. Kozmetický priemysel predáva nie krásu, ale chybu v kráse.
  2. Mystifikácia cez pokrokový jazyk zakrýva utlačujúce systémy, ktoré tvoria štandardy krásy.
  3. Štandardy krásy poškodzujú fyzické, psychické a environmentálne zdravie, čo nemôže byť nazývané krásou.

Krása predávaná ako chyba

V modernom svete bol pojem krásy mechanicky integrovaný do priemyslu, ktorý predáva „chybu“. Ako tvrdí DeFino, spojenie slov „kozmetický priemysel“ je samo osebe nezmyselné. Krása, tak hlboko zakorenená v ľudskej túžbe po slobode, pravde a láske, nemôže byť industrializovaná.

Elaine Scarry vo svojej knihe „On Beauty and Being Just“ definuje krásu ako posvätnú, bezprecedentnú, život zachraňujúcu a vyvolávajúcu deliberáciu. Podmienený štandard krásy nie je bezprecedentný, prevažne kvôli anti-aging priemyslu, ktorý nabáda zákazníkov, aby sa vrátili do minulosti alebo k ideálu mladosti. Krása podľa kozmetického priemyslu teda nespĺňa tieto kritériá.

Mystifikované štandardy krásy

Kozmetický priemysel úspešne predáva nielenže nesprávne štandardy, ale využíva mystifikáciu na zakrytie opresívnych systémov. Na predaj svojich produktov využíva pokrokový jazyk, čím ich prezentuje ako prostriedky k dosiahnutiu dobra, lásky či transcendencie. DeFino vyzdvihuje prácu sociologičky Trese McMillan Cottom, ktorá tvrdí, že krása nie je o tom, ako vyzeráme, ale o preferenciách, ktoré reprodukujú existujúci sociálny poriadok.

Dopady na zdravie a spoločnosť

Fyzické požiadavky kozmetického priemyslu sú nielenže škodlivé pre fyzické zdravie, ale majú aj alarmujúce dôsledky na duševné zdravie. Štandardy krásy sú spojené so zvýšeným rizikom úzkosti, depresie a dokonca aj samovrážd. Kozmetický priemysel taktiež ovplyvňuje ekonomické a spoločenské možnosti jednotlivcov. Tí, ktorí nespĺňajú štandardy krásy, sú čelí diskriminácii a menším príležitostiam.

Cesta k pravdivejšiemu chápaniu krásy

Je potrebné sa zamyslieť nad tým, ako by sme mohli pracovať na pravdivejšom porozumení krásy. Je čas sa oddeliť od konzumného chápania krásy a hľadať krásu v rôznych formách, ktoré sú mnohorozmerné a nie jedno rozmerné.

Záver a zamyslenia

Je dôležité začať rozlišovať medzi tým, čo je skutočná krása a tým, čo nám predáva kozmetický priemysel. Prehodnocovať naše estetické normy a zamerať sa na hodnoty, ktoré nie sú ovplyvnené priemyslom. Táto diskusia môže byť začiatkom novej éry, kde krása nie je určená vonkajšími štandardmi, ale vnútornou integritou a autentičnosťou.

Odkazy na štúdie a dôležité zdroje

  • Elaine Scarry: On Beauty and Being Just
  • Trese McMillan Cottom: Sociologická práca o kráse a spoločnosti

Takto môžeme byť autentickejšími verzami seba samých a krása sa môže stať nástrojom oslobodenia namiesto nástroja útlaku.

Približne 142 gCO₂ bolo uvľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 0.71 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.
Mastodon