Mercedes W16: Inžinierske dielo na cestu k dominancii
Mercedes W16 je inžiniersky zázrak, ktorý kombinuje technológie a udržateľné materiály v snahe o návrat na vrchol F1. Radikálne aerodynamické zmeny a nový systém Twin Turning Vein Assembly zlepšujú efektivitu a výkon auta.

Mercedes AMG W16 je viac než len pretekárske auto. Je to symbol snahy o návrat na vrchol po sérii neúspechov a inžiniersky zázrak, ktorý kombinuje najnovšie technológie s udržateľnými materiálmi. Toto video od Megaprojects nám ponúka fascinujúci pohľad do zákulisia vývoja tejto mašiny, ktorá má vrátiť Mercedes na víťazné kolajnice. Po 2024 sezóne, kde tím bojoval o konzistentnosť a stratil osem titulov po sebe, bolo jasné, že je potrebná radikálna zmena. W16 predstavuje odpoveď na túto výzvu.
Kľúčové poznatky
- Radikálne aerodynamické zmeny: Nový dizajn nosa bez slotu a prepracovaná spodná časť auta výrazne zlepšujú prítlačnú silu a prietok vzduchu.
- Twin Turning Vein Assembly: Tento systém optimalizuje smerovanie prúdu vzduchu okolo kolies, čím sa znižuje odpor a zvyšuje aerodynamická efektivita.
- Udržateľné materiály: Použitie 75% kompozitných uhlíkových vlákien znižuje dopad na životné prostredie.
- Výkonný motor: 1,6-litrový turbodúchadlový V6 s priamym vstrekovaním a systémom rekuperácie energie (ERS) dosahuje neuveriteľných 15 000 otáčok za minútu.
- Vylepšená bezpečnosť: Karbonová sedačka vodiča, šesťbodový bezpečnostný pás, HANS zariadenie a uhlíková monokoková karoséria zaručujú maximálnu ochranu.
Prepracovaný dizajn pre konzistentnejší výkon
Po sérii problémov s W15, ktoré sa prejavovali v citlivosti na teplotu a ťažkostiach na nerovnom povrchu, sa tím Mercedes rozhodol pre zásadnú zmenu filozofie dizajnu. Cieľom bolo vytvoriť auto, ktoré by bolo konzistentnejšie a lepšie ovládateľné za rôznych podmienok.
Kľúčovým prvkom tejto transformácie je nový dizajn nosa auta, ktorý eliminuje tradičný slot gap. Táto zmena zvyšuje prítlačnú silu na predných kolesách a zlepšuje celkovú aerodynamiku vozidla. Ďalším dôležitým krokom bolo prepracovanie spodnej časti auta s použitím tzv. scalloped designu, ktorý optimalizuje prietok vzduchu pod vozidlom.
Inovácie v aerodynamike: Twin Turning Vein Assembly
Jednou z najzaujímavejších inovácií W16 je systém nazvaný Twin Turning Vein Assembly. Tento systém sa nachádza blízko kolies a jeho úlohou je presmerovať prúd vzduchu, čím sa znižuje odpor a zlepšuje aerodynamika vozidla. Je to komplexné riešenie, ktoré prispieva k celkove vyššej efektivite auta na trati.
Udržateľnosť v pretekárskom svete
Mercedes si uvedomuje potrebu udržateľnosti aj vo vysoko výkonnom prostredí ako je F1. Preto sa do konštrukcie W16 použilo až 75% kompozitných uhlíkových vlákien, čo znižuje dopad na životné prostredie a zároveň prispieva k ľahkosti vozidla.
Srdce auta: Motor a prevodovka
W16 poháňa výkonný 1,6-litrový turbodúchadlový V6 motor s priamym vstrekovaním a systémom rekuperácie energie (ERS). Tento motor je schopný dosiahnuť neuveriteľných 15 000 otáčok za minútu. Prevodovka, rovnako ako mnoho komponentov vozidla, je vyrobená z uhlíkových vlákien pre maximálnu ochranu a ľahkosť.
Bezpečnosť na prvom mieste
Bezpečnosť vodiča je vždy prioritou. W16 disponuje pokročilými bezpečnostnými prvkami vrátane karbonovej sedačky s šesťbodovým bezpečnostným pásom, HANS zariadenia pre podporu hlavy a uhlíkovej monokokovej karosérie. Ďalšie prvky zahŕňajú penetračné panely, zóny deformácie z uhlíkových vlákien a titánovú štruktúru ochrany vodiča (halo).
Výzvy a budúcnosť
Napriek zlepšeniam sa tím Mercedes stále stretáva s výzvami. Teplotná citlivosť auta naďalej ovplyvňuje jeho konzistentnosť počas pretekov. Okrem toho, blížiacich sa 2026 regulácií si vyžadujú rozsiahlu rekonštrukciu vozidla, čo vytvára dilemu medzi súčasným výkonom a investíciami do budúcnosti. Toto je výzva, ktorej čelí tím pod vedením Toto Wolfa, ktorý má ambície získať nielen tento rok, ale aj ďalší titul.
Záverečné myšlienky
Mercedes W16 predstavuje fascinujúcu kombináciu inžinierskeho umenia a udržateľnosti. Aj keď sa tím stále snaží o dokonalosť, vylepšenia oproti predchádzajúcemu modelu sú evidentné. Sledujte vývoj tohto auta a očakávajte ďalšie inovácie v pretekárskom svete.
Referencie
- Megaprojects YouTube Channel: https://www.youtube.com/@Megaprojects
Približne 67 gCO₂ bolo uvoľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 0.34 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.
Komentáre ()