Zabudnutá batéria, ktorá môže zmeniť všetko: Revolúcia zvaná lítium-síra

Zabudnutá revolúcia prichádza: Li-S batérie s rýchlejším nabíjaním a väčším cyklom môžu poraziť lítium-iónové alternatívy. Je to skutočne večná batéria budúcnosti? Čítajte viac!

Zabudnutá batéria, ktorá môže zmeniť všetko: Revolúcia zvaná lítium-síra
Photo by vanhookc/Flickr

Batérie lítium-síra (Li-S) boli dlhé roky považované za nevýznamné. Ich nestabilná chémiá a nespoľahlivosť z nich spravili predmet posmechu. Avšak vďaka nedávnym výskumom sa situácia dramaticky zmenila. Tím vedcov tvrdia, že sa im podarilo vytvoriť prototypy, ktoré sa nabijú rýchlejšie, než by ste stihli dopozerať toto video, s cyklom dobíjania až 25 000 krát. To by prakticky znamenalo materiál na večnú batériu. Je teda možné, že Li-S batérie budú čoskoro schopné zosadiť z trónu lítium-iónové batérie? Poďme sa na to pozrieť.

Kľúčové poznatky

  1. Revolučné technologické pokroky: Vedci po celom svete, od Austrálie cez Južnú Kóreu, až po USA, dosiahli v posledných rokoch významné pokroky v oblasti Li-S batérií.
  2. Výhody síry: Síra je lacná, hojná a environmentálne prívetivá, čo jej dodáva významnú výhodu oproti tradičným katódovým materiálom, ako sú kobalt a nikel.
  3. Problémy minulosti: Li-S batérie čelili vážnym problémom vrátane "shuttlovania" polysulfidov, pomalých nabíjacích časov a nebezpečného nadúvania.
  4. Prelomové riešenia: Nové technológie zahrňujú použitie monoclinickej gama-fázy síry, nanotechnológií a grafitových štruktúr, ktoré tieto problémy zmierňujú.
  5. Obmedzenia a budúcnosť: Napriek povzbudivým pokrokom sú Li-S batérie ešte stále zväčša vo fáze laboratórneho vývoja a čelí výzvam v oblasti komercionalizácie.

Chémia a výhody lítium-síra

Síra, kľúčový materiál Li-S batérií, sa vyznačuje nižšími nákladmi a minimálnym environmentálnym zaťažením. Jej energetická hustota je vyššia než u kobaltu, čo je výhodné najmä pre elektrické vozidlá a drony, kde každá unca hmotnosti hrá rolu.

Polysulfidové výzvy

Historicky najväčším problémom pre Li-S batérie bolo vznikanie polysulfidov, vedľajších produktov, ktoré oslabujú výkon batérie a spôsobujú tvorbu pevnej vrstvy sulfidu lítnéhu (Li₂S) na anóde. Tieto problémy bránili komerčnému úspechu Li-S batérií.

Nové metodiky a vynálezy

Od roku 2009 sa však mnohé univerzity sústredili na riešenie týchto problémov. Napríklad výskumy na Univerzite Monash využili antiseptický prostriedok Betadine na zrýchlenie chemických reakcií. Cieľom bolo dosiahnuť energetickú hustotu 400 Wh/kg, presahujúc terajšie batérie.

V Austrálii Univerzita Adelaide priniesla nanotechnológiu, na urýchlenie reakcií pomocou kobalt-zinkových nanokompozitov. Výsledkom je nabíjací čas lítiovo-sírovej batérie skrátený na päť minút.

V Kórei, inštitút DGIST využil grafénové struktúry na obsahovanie polysulfidov priamo v rámci batérie čím dosiahol nabíjací čas skrátený na 12 minút.

Li-S: Batéria budúcnosti?

Napriek tomu, že mnoho technologických noviniek nedosiahne komerčnú produkciu, záujem o Li-S batérie rastie. Projektovanie gigafactory v Nevade spoločnosťou Lyten signalizuje vážnosť vývoja tejto technológie. Li-S batérie by mohli priniesť významné zmeny nielen v doprave, ale aj v letectve a námorníctve.

Záver: Potenciál stretnúť sa s realitou

Bude Li-S batéria iba ďalší premárnený technologický prísľub, alebo nás čaká revolúcia v batériovej technológii? V hre je veľa, avšak previesť výskumnú laboratórnu prácu do praktického a ekonomicky realizovateľného produktu zostáva výzvou. Odpoveď spočíva v ďalšom vývoji a testovaniach, ktoré otestujú schopnosť Li-S batérií splniť si svoje sľuby.

Odkazy na dôležité materiály

Na obzore je možno veľká batériová revolúcia, no len čas ukáže, či Li-S batérie prekonajú svoje súčasné obmedzenia a stanú sa neoddeliteľnou súčasťou našej technologickej budúcnosti.

Približne 158 gCO₂ bolo uvľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 0.79 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.
Mastodon