Výskum ADHD: Schizofrénia, rodičovský tréning a vnímanie času

Výskumy ADHD odhalili prekvapivé spojitosti: stimulanty môžu byť bezpečné pri schizofrénii, ADHD rodiča ovplyvňuje vzťah matky a dieťaťa, digitálny tréning pomáha a deti s ADHD majú problémy s vnímaním času.

Výskum ADHD: Schizofrénia, rodičovský tréning a vnímanie času
Photo by Markus Winkler/Unsplash

Dnes sa pozrieme na štyri zaujímavé výskumy z oblasti ADHD, ktoré predstavil Dr. Russell Barkley. Od bezpečnosti stimulantov u pacientov so schizofréniou až po vplyv rodičovského ADHD na vzťah matky a dieťaťa, prejdeme si aj efektivitu digitálneho rodičovského tréningu a nakoniec sa pozrieme na problematiku vnímania času u detí s ADHD. Poďme sa do toho ponoriť!

Kľúčové poznatky

  • Bezpečnosť stimulantov: Štúdia zo Švédska ukázala, že stimulanty (najmä Lisdexampetamine) môžu byť bezpečné a dokonca prospešné pre ľudí s ADHD a schizofréniou, pričom znižujú riziko hospitalizácie.
  • Vplyv rodičovského ADHD: Výskum zameraný na vzťah matky a dieťaťa poukázal na to, že ADHD u rodiča (najmä otca) má významný vplyv na kvalitu materinsko-dieťaťského putovania.
  • Digitálny rodičovský tréning: Štúdia z Nemecka potvrdila efektivitu digitálneho rodičovského tréningu, ktorý zlepšuje správanie detí s ADHD a ODD.
  • Vnímanie času: Výskum z Ruska opätovne dokázal, že deti s ADHD majú problémy s vnímaním času, často ho preceňujú a majú ťažkosti s plánovaním a organizáciou.

Stimulanty a schizofrénia: Môže to byť bezpečné?

Dlho sa predpokladalo, že použitie stimulantov u pacientov s ADHD a zároveň so schizofréniou je rizikové, pretože by mohlo vyvolať psychotické epizódy. Nová štúdia zo Švédska však priniesla povzbudivé výsledky. Použitím rozsiahlej databázy populácie zistili, že Lisdexampetamine (Vivance) bol spojený so zníženým rizikom hospitalizácie a úmrtia u týchto pacientov. Methylfenidát zase mierne zvýšil riziko, ale tento efekt bol klinicky nepodstatný vzhľadom na veľkosť vzorku. Adamoxitín (Strattera) zasa znížil riziko hospitalizácie pre psychotické príznaky. Tieto výsledky naznačujú, že použitie ADHD liekov, najmä Lisdexamphetaminu a Adamoxitínu, nemusí zhoršiť priebeh schizofrénie a môže byť dokonca prospešné.

Vzťah matky a dieťaťa: Kto má väčší vplyv?

Výskum Brooka Molinu a jeho kolegov z University of Pittsburgh sa zameral na dopad ADHD u rodičov na vzťah matky a dieťaťa. Zistili, že matky s ADHD majú častejšie depresívne príznaky a chaotickejší domáci život. Najhoršie však bolo, že najslabšiu materinsko-dieťačiu väzbu hlásili rodiny, kde mal ADHD otec alebo spolupatrič. Štúdia tiež ukázala, že matky s ADHD mali tendenciu prejavovať väčšiu nepriateľskosť voči svojim deťom. Tieto zistenia zdôrazňujú dôležitosť podpory rodičov s ADHD a ich partnerov pri budovaní zdravého vzťahu s dieťaťom.

Digitálny rodičovský tréning: Nová nádej pre rodiny?

Nemeckí výskumníci testovali efektivitu digitálneho rodičovského tréningu, ktorý je dostupný cez mobilné zariadenia. Zistili, že deti, ktorých rodičia sa zúčastnili tohto programu, dosiahli výrazne lepšie výsledky v porovnaní s deťmi, ktoré dostávali len štandardnú liečbu. Po 12 a 16 týždňoch bolo o takmer polovicu detí v skupine s rodičovským tréningom možné povedať, že sa výrazne zlepšili alebo dokonca zotavili. Toto je povzbudivý výsledok, ktorý naznačuje, že digitálne nástroje môžu byť účinným doplnkom k tradičnej liečbe ADHD.

Vnímanie času: Čas plynie inak?

Posledný výskum z Ruska sa zameral na problematiku vnímania času u detí s ADHD. Výsledky potvrdili, že deti s ADHD majú ťažkosti s odhadom dĺžky času a často ho preceňujú. Rodičia tiež hlásili problémy s časovým manažmentom u viac ako 80% detí s ADHD. Štúdia tiež ukázala, že liečba stimulantmi môže zlepšiť vnímanie času u týchto detí. Tento nález potvrdzuje dôležitosť porozumenia a riešenia problémov s časovým vnímaním u detí s ADHD, čo je kľúčové pre ich úspech v škole aj v živote.

Zhrnutie a odporúčania

Výskumy prezentované Dr. Barkleyom ponúkajú cenné poznatky o rôznych aspektoch ADHD. Zdôrazňujú dôležitosť komplexného prístupu k liečbe, ktorý zohľadňuje nielen samotné ADHD, ale aj sprievodné poruchy a vplyv na rodinné prostredie. Pre rodičov s ADHD je dôležité vyhľadať podporu a využiť dostupné nástroje, ako sú digitálne rodičovské tréningové programy. Dôležité je tiež venovať pozornosť problémom s vnímaním času u detí s ADHD a pomôcť im rozvíjať stratégie pre efektívne plánovanie a organizáciu.

Referencie

  • Luykx, J., et al. (2025). Long term safety of stimulants in adults with ADHD and schizophrenic spectrum disorders. Molecular Psychiatry.
  • Mark, E., Molina, B. S. G., Wilson, M. A., & Zeanah, C. H. (2025). Differential impacts of parental attention deficit/hyperactivity disorder on early maternal‐infant attachment. JCPP Advances.
  • Döpfner, M., Görtz-Dorten, A., Häge, A., & Handermann, F. (2025). Efficacy of a mobile-based parent management training for parents of children with attention-deficit/hyperactivity disorder with or without oppositional defiant disorder–a randomized controlled … European Child & Adolescent Psychiatry.
  • Chutko, L. S., Yakovenko, E. A., & Surushkina, S. Y. (2025). Impaired time perception in attention deficit hyperactivity disorder. Zhurnal nevrologii i psikhiatrii imeni S.S. Mrvit︠s︡kogo.
Približne 144 gCO₂ bolo uvoľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 0.72 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.

Hodnotenie článku:
Výskum ADHD: Schizofrénia, rodičovský tréning a vnímanie času

Hĺbka a komplexnosť obsahu (7/10)
Povrchné / ZjednodušenéHlboká analýza / Komplexné

Zdôvodnenie: Článok sumarizuje štyri výskumy a poskytuje základný kontext. Hoci sa dotýka rôznych aspektov ADHD (bezpečnosť liekov, rodičovský vplyv, tréning, časové vnímanie), analýza je skôr prehľadná ako hlboká.

Kredibilita (argumentácia, dôkazy, spoľahlivosť) (8/10)
Nízka / NespoľahlivéVysoká / Spoľahlivé

Zdôvodnenie: Článok sumarizuje štyri výskumy s uvedením autorov a zdrojov. Argumenty sú podložené vedeckými štúdiami, čo zvyšuje dôveryhodnosť. Zhrnutie je jasné a zrozumiteľné.

Úroveň zaujatosti a manipulácie (3/10)
Objektívne / Bez manipulácieZaujaté / Manipulatívne

Zdôvodnenie: Článok prezentuje výskumy relatívne objektívne. Používa odborný jazyk a uvádza zdroje. Môže byť vnímaný ako mierne prospešný voči liekom (stimulantom), ale celkovo sa drží faktov.

Konštruktívnosť (8/10)
Deštruktívne / ProblémovéVeľmi konštruktívne / Riešenia

Zdôvodnenie: Článok prezentuje výskumy a ich výsledky, ktoré môžu viesť k lepšiemu porozumeniu ADHD. Zhrnutie a odporúčania ponúkajú praktické rady pre rodičov a naznačujú možnosti liečby.

Politické zameranie (5/10)
Výrazne liberálneNeutrálneVýrazne konzervatívne

Zdôvodnenie: Článok sa zameriava na vedecké výskumy o ADHD a ich liečbe. Neobsahuje politické vyhlásenia ani hodnotenie politických otázok.

Mastodon