Veda za najlepším momentom DOOM: Ako funguje ničiteľ planét BFG 10,000?

Objav tajomstvá ničiteľskej sily BFG 10,000 z DOOM ETERNAL! Ako funguje zbraň schopná preraziť Mars? Ponorte sa do fascinujúceho spojenia sci-fi a reality v najepickejšom momente hry.

Veda za najlepším momentom DOOM: Ako funguje ničiteľ planét BFG 10,000?
Photo by jurvetson/Flickr

V žiadnej sérii videohier nie je pôžitok z ničenia tak intenzívny ako v DOOM. Počnúc svojím pôvodom až po najnovšie vydania hra DOOM ETERNAL posúva hranice epicity. Vo videu "The Science of DOOM’s Best Moment" od Kyla Hilla sa dozvieme, čo je potrebné na vytvorenie obrovského kráteru v planéte ako Mars pomocou BFG 10,000. Akú energiu by takýto čin vyžadoval?

Kľúčové poznatky

  1. Obrovská energia potrebuje obrovské výpočty: Vo DOOM Eternal, hlavný hrdina používa BFG 10,000 na prerazenie planéty Mars. Aby sme pochopili, akú energiu by potrebovalo vytvorenie takého kráteru, musíme sa porovnať s reálnymi číslami.
  2. Záhadná fyzika BFG 10,000: Na základe výpočtov by takáto diera vyžadovala energiu rádovo 1 oktilióna joulov. Pre porovnanie, takúto energiu by zhromaždila Dysonova sféra okolo Slnka za približne dve sekundy.
  3. Simulácie vs. realita: V simuláciách vesmírneho sandboxu pri použití realistickej fyziky nezaznamenávame úplne rovnaké účinky, ako sú zobrazené v hre. Na dosiahnutie reálnych výsledkov by BFG potreboval mnoho menších laserových pulzov.

Vesmír DOOM & Fyzika ničiteľov planét

Od Marsu až po neporaziteľné zbrane: DOOM ETERNAL prináša nielen zážitok z nekontrolovateľnej deštrukcie, ale aj z najnovších fyzikálnych teórií. V scéne, kde Doom guy pomocou BFG 10,000 cez oblad Mars doslova "vyfúkol" dieru, sa kombinuje sci-fi so zvedavosťou po realite.

Výpočty a hypotézy: Pri výpočte spotrebovanej energie sa využívajú porovnania s veľkosťou známych kráterov na povrchu Marsu. S odhadovanou hustotou materiálov na Marse a zjednodušením geometrie na valcovú dieru je zrejmé, že BFG manipuluje s neuveriteľnými množstvami hmoty v priebehu sekúnd.

Simulácie pre realistické efekty: V simulácii hry Universe Sandbox sú viditeľné rozdiely v tom, ako by sa laserové zariadenie reálne správalo. Tieto experimenty ukazujú, že na vytvorenie diery na povrchu planéty by bola potrebná séria menej intenzívnych, ale presne mieriteľných laserových pulzov.

Záverečné zamyslenie

DOOM ETERNAL nás vtiahne do sveta nekonečnej imaginácie a adrenalínovej akcie. Zatiaľ čo veda nám môže poskytnúť parametre reality, je to práve predstavivosť vývojárov, ktorá nám umožňuje ponoriť sa do takýchto epických momentov. Táto elasticita medzi vedou a umením nás núti zamyslieť sa nad tým, kde sa môže fikcia stretnúť so skutočnosťou a aké príbehy nám budú rozprávať budúcnosť.

Odkazy na dôležité štúdie a zdroje:

  • Universe Sandbox: Realistický simulátor vesmíru, ktorý umožňuje experimentovať s astrofyzikálnymi javmi.
  • Výpočty pre laserovú vaporizáciu materiálov sú v súlade s údajmi používanými v ťažobnom priemysle.
  • Viac informácií o tvorbe série nájdete na Patreon Kyle Hill alebo navštívte jeho YouTube kanál.

DOOM je viac než len hra; je to podnet na preskúmanie možností fyziky a inžinierstva budúcnosti. Aké ďalšie epické výzvy na nás čakajú v ďalších kapitolách tejto kultovej série hier?

Približne 147 gCO₂ bolo uvľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 0.74 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.
Mastodon