Svet stráca farbu? Prečo sa dizajn obracia k monochrómu

Svet postupne stráca farbu – štúdia UK Science Museum ukazuje pokles farebnej rozmanitosti od roku 1800. Minimalizmus a „McDonaldizácia“ spoločnosti sú príčinou, no estetika je cyklická a návrat k pestrosti je nevyhnutný.

Svet stráca farbu? Prečo sa dizajn obracia k monochrómu
Photo by JALG TV Stand/Unsplash

Nedávno sa na internete rozšírila štúdia z UK Science Museum, ktorá ukazuje znepokojivý trend: svet okolo nás postupne stráca farbu. Od roku 1800 do súčasnosti došlo k výraznému poklesu farebnej rozmanitosti v našom okolí – od oblečenia a automobilov až po architektúru a interiéry. Ale prečo sa to deje? A čo to znamená pre naše kultúrne povedomie? Video „The World is LITERALLY Losing Color (It’s Getting WORSE)“ na YouTube kanáli FaceTatt Philosophy sa snaží odhaliť príčiny tohto javu a ponúknuť zaujímavé pohľady na súčasnú estetiku.

Kľúčové poznatky

  • Štúdia UK Science Museum: Analýza viac ako 7000 objektov z histórie ukazuje, že v posledných desaťročiach prevládajú čierne, sivé a biele farby.
  • Nostalgia pre maximalizmus: Mileniáli a generácia Z túžia po farebnej pestrosti 90. rokov a začiatku tisícročia ako reakciu na súčasnú minimalistickú estetiku.
  • McDonaldizácia spoločnosti: Štandardizácia a zjednodušovanie značiek a produktov, poháňané neoliberalizmom a maximalizáciou zisku pre akcionistov, vedie k odstraňovaniu originality a farebnej rozmanitosti.
  • Cyklus estetiky: Zmena v preferenciách farieb je cyklický jav, ktorý sa opakuje v histórii umenia a dizajnu.

Prečo svet sivie?

Štúdia UK Science Museum priniesla šokujúce zistenia. Vedci analyzovali tisíce predmetov z minulosti a zistili, že farebná rozmanitosť sa postupne znižuje. Dnes dominuje sivá, čierna a biela farba v mnohých oblastiach života – od automobilov a oblečenia až po interiéry a architektúru.

Táto tendencia nie je náhodná. Video argumentuje, že ide o reakciu na estetiku maximalizmu 90. rokov a začiatku tisícročia. Mileniáli vyrastali v období farebnej pestrosti a teraz túžia po jednoduchosti a čistote minimalistického dizajnu. Generácia Z zase reaguje na súčasnú sivú nudnosť návratom k farebným a hravým štýlom.

Avšak video poukazuje aj na hlbšie príčiny tohto javu. Koncept "McDonaldizácie" spoločnosti – aplikovanie princípov efektivity fast food reťazcov na všetky aspekty života – vedie k štandardizácii a zjednodušovaniu produktov a značiek. Neoliberalizmus, s jeho dôrazom na maximalizáciu zisku pre akcionistov, podporuje tento trend, pretože minimalizuje riziko a uprednostňuje efektivitu pred originalitou a farebnou rozmanitosťou.

Film Pleasantville ako metafora

Video sa odvoláva na film Pleasantville, v ktorom farba predstavuje individualitu a rebéliu proti konformite. V súčasnej dobe, kedy prevládajú sivé tóny a minimalistický dizajn, môžeme vidieť paralely s týmto filmom – svet sa stáva homogénnym a bezfarebným.

Príkladmi sú aj rebrandy spoločností ako McDonald’s, ktoré sa zbavili farebnej pestrosti a 3D prvkov v prospech minimalistického dizajnu, alebo renovácie domov v štýle „Home Alone“, ktoré uprednostňujú sivé tóny pred živými farbami.

Cyklická história estetiky

Video tiež poukazuje na to, že zmena preferencií farieb je cyklický jav. Po období maximalizmu vždy prichádza reakcia v podobe minimalizmu a jednoduchosti. Podobne ako po Art Nouveau nasledovali Art Deco a Modernizmus, a následne po Modernizme prišiel Postmodernizmus, aj súčasný trend k monochrómu bude pravdepodobne nasledovaný návratom farebnej pestrosti a hravého dizajnu.

Čo nás čaká?

Je ťažké predpovedať, ako sa budú meniť estetické trendy v budúcnosti. Vplyv klimatických zmien, ekonomickej nestability a ďalších faktorov môže ovplyvniť naše preferencie farieb. Avšak je isté, že súčasný trend k monochrómu nie je trvalý a svet sa nakoniec opäť rozžiari farebnými tónmi.

Zdroje a odkazy:

Hodnotenie článku:
Svet stráca farbu? Prečo sa dizajn obracia k monochrómu

Hĺbka a komplexnosť obsahu (7/10)+
Povrchné / ZjednodušenéHlboká analýza / Komplexné

Zdôvodnenie: Článok analyzuje zaujímavý fenomén a spája ho s viacerými faktormi (štúdia, nostalgia, McDonaldizácia, cyklus estetiky). Poskytuje kontext a hľadá príčiny, no mohol by viac rozvinúť vplyv klimatických zmien.

Kredibilita (argumentácia, dôkazy, spoľahlivosť) (7/10)+
Nízka / NespoľahlivéVysoká / Spoľahlivé

Zdôvodnenie: Argumentácia je zaujímavá a podložená štúdiou UK Science Museum. Poukazuje na relevantné faktory ako McDonaldizáciu a cyklickosť estetiky. Chýba však hlbšia kritická analýza a diverzifikovanejšie zdroje.

Úroveň zaujatosti a manipulácie (6/10)+
Objektívne / Bez manipulácieZaujaté / Manipulatívne

Zdôvodnenie: Článok prezentuje zaujímavú tému, ale s miernym sklonom k pesimistickému pohľadu na súčasnú estetiku. Používa silné výrazy ako „znepokojivý trend“ a „sivé tóny“. McDonaldizácia je zjednodušene použitá.

Konštruktívnosť (7/10)+
Deštruktívne / ProblémovéVeľmi konštruktívne / Riešenia

Zdôvodnenie: Článok identifikuje problém a ponúka pohľad na príčiny. Analyzuje trendy a poukazuje na cyklickú povahu estetiky, ale neponúka priame riešenia.

Politické zameranie (5/10)+
Výrazne liberálneNeutrálneVýrazne konzervatívne

Zdôvodnenie: Článok sa zameriava na estetické a sociálne trendy, analyzuje vplyv kapitalizmu a konzumu, ale neobsahuje explicitné politické vyhlásenia ani hodnotenie.

Približne 152 gCO₂ bolo uvoľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 0.76 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.
Mastodon