Súhlasili by ste zjesť až príliš pálivú papriku za svoju odmenu? - Hra Risky Business odhaľuje odpoveď!

Súťažiaci „Risky Business“ čelia neobyčajným výzvam! Ako vek a publikum ovplyvňujú rozhodnutia o riskovaní prospiechu? Zisti, čo motivuje ich odvahu skúsiť pálivé papriky či plávať v mede.

Súhlasili by ste zjesť až príliš pálivú papriku za svoju odmenu? - Hra Risky Business odhaľuje odpoveď!
Photo by Wanasanan Phonnaun/Unsplash

Vitajte vo svete "Risky Business", kde sme svedkami nebývalej odvahy našich súťažiacich! Predstavte si scénu s 21-ročnou Imani, 16-ročným Johannom a 12-ročnou Rachel, ktorí sú odhodlaní podstúpiť netradičné výzvy v nádeji získať záhadnú odmenu. Prečo by však niekto riskoval nepríjemné pálenie jazyka, ponorenie do bazéna plného medu alebo balans nad jedovatým brečtanom? Video z dielne TED-Ed skúma, ako naše rozhodovacie schopnosti môžu ovplyvniť vek a prítomnosť publika.

Kľúčové poznatky

  • Mladší súťažiaci majú tendenciu viac riskovať, čo je podporené vývinom ich mozgu a nedostatkom negatívnych skúseností.
  • Nové a nevšedné skúsenosti aktivujú mozog podobne ako odmeny, čo motivuje výstrelky, ako napríklad plávanie v medovom bazéne.
  • Adolescenti sú ovplyvnení potrebou získania uznania od rovesníkov, čo môže viesť k prekvapivým rozhodnutiam.

Od kola s keksíkmi po sladký chaos v mede

Prvé kolo hry bolo priame: zjedzte keksík pred sebou. Dvaja zo súťažiacich dostali sladký cukrový keksík, no jeden skončil s keksíkom plným ohnivých ghost paprík. Pri čítaní tejto výzvy nám hneď napadne otázka: ako sa mladší účastníci vyrovnávajú s rozhodnutím riskovať pre neznámu odmenu? Ako ukazuje video, 12-ročná Rachel a 16-ročný Johann sú vo veku, keď je snaha skúsiť nové veci takmer magnetická a mozgové centrá zodpovedné za odhadovanie rizika sú stále v procese vývoja.

Ďalšia výzva bola ako scéna z medového sna. Bazén naplnený hustým medom a v ňom ukrytá cenová schránka s 100 dolármi. Kto by odolal? Avšak nie každý si trúfol. Imani, so svojimi 21 rokmi a širším rozhľadom na potenciálne dlhodobé následky, volila odstup a rozumne zvažovala možné nebezpečie. Jej úvaha o riziku a odmietnutie ponoriť sa v mede bolo kontrastom voči odvahe mladších súťažiacich.

Závažnejšie výzvy a emocionálne podnecovanie

Ako čas bežal, vzrušenie vzrástlo s poslednou úlohou: prejsť po balance beam cez jámu s jedovatým brečtanom, pričom ich sledovali školskí kamaráti. Tu sa ukázalo, že spoločenský tlak môže byť aj riadiacou silou správania. Podľa výskumov mozog dospievajúcich silnejšie reaguje na potrebu patrícnosti, a vidina ocenenia od rovesníkov môže byť dôvodom k riskantným krokom.

Záverečné zamyslenie

Riskovanie v mladosti je často považované za súčasť vývinu a objavovania sveta. Je fascinujúce sledovať, ako rôzny vek a vývojové štádia ovplyvňujú naše rozhodnutia. Možno by sme mali viac reflektovať nad tým, ako komunikovať tieto pohľady deťom a dorastajúcim, aby boli schopní rozumného výberu aj v menej kontrolovaných situáciách.

Dôležité odkazy na štúdie

  • TED-Ed video: https://ed.ted.com/lessons/would-you-eat-this-painfully-hot-pepper-to-win-a-prize-dan-kwartler
  • Informačné zdroje: UCLA Center for the Developing Adolescent, ktorí poskytli poznatky pre tento projekt.

Nech už si zvolíte kamikaze cestu alebo opatrnejšie kroky, pri sledovaní týchto odvážnych súťažiacich v „Risky Business“ si nepochybne uvedomíte hodnotu vlastného prístupu k rizikám. Ako sa teda rozhodnete vy?

Približne 135 gCO₂ bolo uvľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 0.67 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.
Mastodon