Robotaxi: Globálna preteky o budúcnosť dopravy

Robotaxi sa blížia! Čína vedie preteky v ich nasadzovaní, zatiaľ čo Japonsko rieši potreby starnúcej populácie. Kedy môžeme očakávať robotaxi na Slovensku? Pravdepodobne do 5-10 rokov.

Robotaxi: Globálna preteky o budúcnosť dopravy
Photo by 17963290@N00/Flickr

Robotaxi, teda autonómne taxíky, už dávno nie sú len sci-fi. Konkurencia medzi čínskymi firmami sa vyostruje a nasledujúce roky prinesú ich spustenie v tisícoch mestách po celom svete. Bloomberg Technology sa pozrel na aktuálny stav tejto technológie, od testovania v Ázii až po ambície japonských automobiliek. Článok sumarizuje najdôležitejšie momenty a naznačuje, kedy môžeme očakávať robotaxi aj u nás.

Kľúčové poznatky

  • Čínsky postup: Čínske firmy ako WeRide, Baidu Apollo Go a Momenta vedú preteky v nasadzovaní robotaxi na trh, s plánmi rozsiahleho spustenia v nasledujúcich troch rokoch.
  • Ázia ako hotspot: Spojené arabské emiráty (UAE) a Saudská Arábia sa stávajú kľúčovými lokalitami pre testovanie a komerčné využitie robotaxi, čiastočne kvôli menej prísnym reguláciám a vyšším cenám za jazdu.
  • Japonský comeback: Japonské automobilky ako Toyota, Nissan a Suzuki sa snažia dohnať technologický náskok s pomocou startupov a partnerstiev, pričom využívajú silné stránky krajiny – starnúcu populáciu a potrebu asistencie pri doprave.
  • Globálna expanzia: Robotaxi nie sú len pre Áziu. Spoločnosti ako Waymo spolupracujú s japonskými partnermi na trénovaní autonómnych systémov, čo naznačuje širšiu globálnu expanziu.
  • Budúcnosť dopravy: BloombergNEF predpovedá viac ako 6 miliónov robotaxi na cestách do konca nasledujúceho desaťročia, čo by mohlo výrazne zmeniť spôsob, akým sa po mestách pohybujeme.

Robotaxi: Čínsky prístup a preteky v Ázii

Čína je bezpochyby lídrom v oblasti robotaxi. Firmy ako WeRide už testujú svoje vozidlá v rôznych mestách a pripravujú sa na rozsiahle spustenie. Prečo práve Čína? Kombinácia faktov – rýchly technologický pokrok, silná štátna podpora a relatívne menej regulácií – vytvára ideálne prostredie pre rozvoj tejto technológie.

WeRide spolupracuje s Grabom v juhovýchodnej Ázii a testuje robotaxi v Singapure. Baidu Apollo Go sa zameriava na Európu, začínajúc Veľkou Britániou a Nemeckom už v roku 2026. Momenta zase spolupracuje s Uberom na testovaní v Mníchove.

Spojené arabské emiráty: Hotspot pre robotaxi

Spojené arabské emiráty (UAE), konkrétne Abu Dhabi a Dubai, sa stávajú hotspotmi pre robotaxi. Prečo? Okrem menej prísnych regulácií ponúkajú tieto mestá aj možnosť účtovať vyššie ceny za jazdu ako v Číne. Navyše, menší vplyv odborových zväzov vodičov taxislužieb uľahčuje prijatie nových technológií.

V Abu Dhabi už prebiehajú testy s robotaxi od spoločnosti We Ride a Uberu. Dubai si dokonca stanovil cieľ, že do roku 2030 budú autonómne vozidlá zodpovedné za 25 % všetkých ciest v meste.

Japonsko: Starnúca populácia a potreba asistencie

Japonsko sa na robotaxi pozerá z iného uhla. S rýchlo starnúcou populáciou je dopyt po asistenčných službách pri doprave vysoký. Japonské automobilky ako Toyota, Nissan a Suzuki preto investujú do vývoja autonómnych technológií a spolupracujú so startupmi.

Nissan už testuje svoje vozidlá s autonómnym systémom ProPilot vo Veľkej Británii a v spolupráci s Wave Technologies vyvíja AI technológie. Hoci sú regulácie v Japonsku prísnejšie (vyžadujú ľudského vodiča za volantom), spoločnosti ako Nissan sa snažia zostať v popredí technologického pokroku.

Robotaxi na Slovensku? Kedy môžeme očakávať príchod?

Robotaxi ešte nie sú všade, ale ich príchod je nevyhnutný. Otázkou nielen pre Slovensko je, kedy presne sa to stane. Zatiaľ čo čínske firmy vedú v nasadzovaní technológie, japonské automobilky pracujú na riešeniach špecifických pre starnúcu populáciu a prísnejšie regulácie.

Je pravdepodobné, že robotaxi najskôr uvidíme vo veľkých mestách s progresívnymi dopravnými politikami. Slovensko sa môže pripraviť na ich príchod v nasledujúcich 5-10 rokoch, keďže technológia bude zrelá a regulácie budú pripravené.

Odporúčania a úvahy

Robotaxi predstavujú revolúciu v doprave s potenciálom zlepšiť bezpečnosť, efektivitu a dostupnosť. Je však dôležité sledovať vývoj regulácií a zabezpečiť, aby boli robotaxi bezpečné a eticky zodpovedné. Slovensko by sa malo aktívne zapájať do diskusie o budúcnosti dopravy a pripraviť infraštruktúru pre autonómne vozidlá.

Zdroje

Približne 128 gCO₂ bolo uvoľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 0.64 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.

Hodnotenie článku:
Robotaxi: Globálna preteky o budúcnosť dopravy

Hĺbka a komplexnosť obsahu (7/10)+
Povrchné / ZjednodušenéHlboká analýza / Komplexné

Zdôvodnenie: Článok poskytuje prehľad o robotaxi, ich súčasnom stave a plánoch do budúcnosti. Analyzuje rôzne faktory (geografické, technologické, demografické) a naznačuje potenciálny príchod na Slovensko.

Kredibilita (argumentácia, dôkazy, spoľahlivosť) (8/10)+
Nízka / NespoľahlivéVysoká / Spoľahlivé

Zdôvodnenie: Článok poskytuje prehľad o vývoji robotaxi s odkazom na Bloomberg Technology a mená relevantných spoločností. Argumenty sú podložené faktami a informácie pôsobia celkom dôveryhodne.

Úroveň zaujatosti a manipulácie (3/10)+
Objektívne / Bez manipulácieZaujaté / Manipulatívne

Zdôvodnenie: Článok je prevažne informatívny a sumarizuje aktuálny stav robotaxi. Používa fakty a zdroje, ale mierne preferuje čínsky prístup ako líderský. Bez výrazných manipulatívnych techník.

Konštruktívnosť (7/10)+
Deštruktívne / ProblémovéVeľmi konštruktívne / Riešenia

Zdôvodnenie: Článok informuje o vývoji robotaxi a naznačuje potenciálne príchody na Slovensko. Hoci primárne sumarizuje, obsahuje aj odporúčania pre Slovensko ohľadom budúcnosti dopravy.

Politické zameranie (5/10)+
Výrazne liberálneNeutrálneVýrazne konzervatívne

Zdôvodnenie: Článok sa zameriava na technologický vývoj a ekonomické aspekty robotaxi. Neobsahuje explicitné politické hodnotenia ani preferencie.

Mastodon