Odhaľovanie neproblematického: Nový pohľad na morálku
Filozofia by mala "unproblematizovať" morálne presvedčenia, nie len ich problematizovať. Nikhil Krishna navrhuje "analytický romantizmus" – dôveru namiesto istoty a dôraz na objavovanie v etike.
Nedávno som si vypočul fascinujúcu prednášku Nikhila Krishnana, autora knihy „A Terribly Serious Adventure“, ktorá sa zaoberá pretrvávajúcou úlohou romantizmu v rámci analytickej morálnej filozofie. V kontexte storočnice Kráľovského inštitútu filozofie a série prednášok „Filozofia: retrospektíva a perspektíva“, Krishna argumentuje, že filozofia by sa mala zameriavať nielen na problematizáciu etablovaných presvedčení, ale aj na „unproblematizovanie“ tých, ktoré boli nadmerne moralizované. Jeho myšlienky o „analytickom romantizme“ a potrebe dôvery namiesto lénnej istoty v morálnych otázkach ponúkajú osviežujúci pohľad na tradičné filozofické diskusie.
Kľúčové poznatky
Prednáška priniesla niekoľko kľúčových zistení, ktoré stojí za to si zapamätať:
- Analytický romantizmus: Krishna navrhuje spojenie analytickej rigoróznosti a romantických hodnôt (fantázie, skúsenosti) s dôrazom na objavovanie, dôveru a riskovanie v morálnom živote.
- Dôvera vs. Istota: Filozofia potrebuje dôveru, nielen istotu. Neistota by nemala byť automaticky považovaná za niečo zlé.
- Morálna zodpovednosť a individualita: Odmietanie individuality môže podkopať morálnu zodpovednosť a umožniť manipuláciu.
- Problém moralizmu: Prednáška kritizuje tendenciu morálky tvrdiť univerzálne pravdy, na rozdiel od práva, ktoré si uvedomuje svoju vlastnú možnosť zmeny.
Romantizmus a Moralizmus: Dve strany jednej mince?
Krishna začína tým, že poukazuje na dualitu filozofickej úlohy: problematizáciu (kladenie otázok) a unproblematizáciu (odhaľovanie nevinnosti). V posledných rokoch sme svedkami nárastu moralizmu – tendencie odsúvať veci ako morálne zlé, ktoré predtým boli považované za neškodné. Prednášateľ sa pýta, či môže filozofia pomôcť zmierniť tento moralistický exces.
G.E. Moore a rozdelenie prirodzeného a neprirodzeného
Krishna sa vracia k práci G.E. Moora Principia Ethica, ktorá predstavila rozlišovanie medzi prirodzenými (pozorovateľnými) a neprirodzenými (intuitívnymi) vlastnosťami. Toto rozdelenie formovalo celé storočie etických debát. Neskôr, logický pozitivista A.J. Ayer argumentoval, že morálne výroky nie sú empiricky overiteľné, a preto potenciálne bezvýznamné („boo murder“). Táto myšlienka vyvolala rozsiahlu diskusiu o tom, či má morálka vôbec nejakú autoritu.
Kant, Williams a vnútorné dôvody
Krishna sa dotýka aj otázky, prečo by nám vôbec malo záležať na moralite. Platónova metafyzika (dobro = realita) a Kantova autonómia ponúkajú odpovede, no môžu pôsobiť odcudzeno. Bernard Williams potom uvádza „vnútornú teóriu dôvodov“, ktorá hovorí, že agent má dôvod konať len vtedy, ak je tento dôvod motivovaný jeho existujúcimi túžbami a projektmi – čo odmieta vonkajší nátlak.
Analytický romantizmus: Nový prístup k morálke
Krishna navrhuje „analytický romantizmus“ ako syntézu analytickej rigoróznosti a romantických hodnôt, s dôrazom na objavovanie, dôveru a riskovanie v morálnom živote. Inšpiruje sa D.H. Lawrencem a jeho výzvou „nájdi svoju najhlbšiu impulziu“. Podľa Krishnu by filozofia nemala hľadať nielen istotu, ale skôr dôveru – založenú na úprimnosti, presnosti a porozumení druhým.
Dôvera, cnosť a morálna presvedčivosť
Dôležitou súčasťou budovania tejto dôvery je aplikácia cností ako úprimnosť a presnosť. Snažiť sa o pravdu v oblastiach ako veda, psychológia a sociálne porozumenie je kľúčové pre získanie morálnej presvedčivosti. Politici a právnici pôsobia s istotou, no ich domény sú charakterizované neustálymi zmenami – zákony sa vyvíjajú, vlády prichádzajú a odchádzajú, inštitúcie sa transformujú. Morálka si často nárokuje univerzálnu platnosť, čo je v rozpore s týmto dynamickým vývojom.
Individualita a manipulácia: Varovanie pred zjednodušením
Krishna zdôrazňuje dôležitosť individuálneho myslenia a agentivity. Odmietanie individuality môže podkopať morálnu zodpovednosť a umožniť manipuláciu. Varuje pred skrytým ovplyvňovaním jazykom a spoločenskými normami, ktoré môžu deformovať sebavnímanie a brániť hľadaniu pravdy.
Skutočný ja: Hľadáme identitu mimo kontextu
Prednášateľ navrhuje koncept „skutočného ja“ – niečo, čo presahuje sociálne konštrukty. Odmietnutie tohto konceptu by mohlo viesť k ospravedlneniu manipulácie. Aj keď je súcit cenný, Krishna varuje pred jeho rámovaním ako morálnej povinnosti, ktorá sa môže stať ďalšou formou donucovania.
Zhrnutie a úvahy
Prednáška Nikhila Krishnana ponúka podnetné premýšľanie o úlohe filozofie v súčasnom svete. Jeho návrh „analytického romantizmu“ a dôraz na dôveru namiesto istoty predstavujú osviežujúci prístup k morálnym otázkam. Je dôležité si uvedomiť, že hľadanie pravdy je neustály proces, ktorý vyžaduje úprimnosť, presnosť a ochotu riskovať.
Referencie
- Krishnan, Nikhil. A Terribly Serious Adventure: Philosophy at Oxford 1900-60.
- Royal Institute of Philosophy – Centenary Lectures 2025-6: https://royalinstitutephilosophy.org/events/philosophy-in-retrospect-and-prospect-centenary-lectures-2025-6/
Približne 248 gCO₂ bolo uvoľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 1.24 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.
Komentáre ()