Nové clá na nákladné vozidlá a dopad na americkú ekonomiku
Nové clá na nákladné vozidlá môžu zasiahnuť každého Američana a poškodiť ekonomiku, rovnako ako historicky sporný Jones Act. 90% tovaru sa v USA prepravuje kamiónmi – nové clá ovplyvnia ceny všetkého.
Peter Zeihan v novom videu analyzuje nové opatrenia americkej vlády, konkrétne zavedenie cla na nákladné vozidlá, skrine a dokonca aj značkové lieky. Zdá sa, že toto všetko bolo klasifikované ako hrozba pre národnú bezpečnosť. Zeihan sa však primárne zameriava na dopad ciel na nákladné vozidlá, ktoré podľa neho zasiahnu každého Američana a môžu byť rovnako škodlivé ako historicky sporný zákon Jones Act.
Kľúčové poznatky
- Dominancia kamiónov: 90% všetkých tovarov v USA sa prepravuje cestnou dopravou, konkrétne nákladnými vozidlami.
- Jones Act a jeho dôsledky: Zákon Jones Act z obdobia hospodárskej krízy výrazne zvýšil náklady na námornú dopravu a viedol k prechodu na cestnú a železničnú prepravu. Zeihan ho označuje za jeden z najhlúpejších zákonov USA.
- Nové clá a integrované dodávateľské reťazce: Clá na nákladné vozidlá, ktoré sú prevažne importované z Mexika a Kanady, zasiahnu aj amerických pracovníkov a firmy, pretože výroba často využíva komponenty z viacerých krajín.
- Široký dopad: Bez ohľadu či ste farmár v Iowe alebo si objednávate tovar z Amazonu, nové clá ovplyvnia ceny všetkého, čo konzumujete. Výnimkou sú len oblasti s prístavmi.
História a prechod od námornej k cestnej doprave
Pred desiatkami rokov dominovala vodná preprava v USA. Zákon Jones Act, ktorý bol prijatý počas hospodárskej krízy, však výrazne zvýšil náklady na dopravu po mori. To viedlo k tomu, že firmy začali uprednostňovať cestnú a železničnú dopravu, ktorá bola lacnejšia a flexibilnejšia. Výsledkom je, že námorná doprava sa znížila na mizivé 1% celkovej prepravy tovarov v USA.
Nové clá – ďalší problém?
Podľa Zeihana sú nové clá na nákladné vozidlá potenciálne rovnako škodlivé ako zákon Jones Act. Táto politika, ktorá je súčasťou politiky Trumpovej administratívy, zavádza 100% clo na nákladné vozidlá, z ktorých väčšina pochádza z Mexika a čiastočne aj z Kanady. Problém spočíva v tom, že moderné dodávateľské reťazce sú integrované medzi týmito tromi krajinami. To znamená, že aj keď je nákladné vozidlo dokončené v Mexiku, jeho komponenty môžu pochádzať zo Spojených štátov a Kanady.
Týmto opatrením vlastne clíme amerických pracovníkov a firiem, ktoré sú súčasťou tohto integrovaného systému. Pretože 90% nákladnej dopravy prebieha na cestách, dopad týchto ciel bude rozsiahly a zasiahne takmer každý sektor ekonomiky.
Kto sa nevyhne dopadu?
Jedinými ľuďmi, ktorí by nemali pocítiť dopady tohto opatrenia, sú tí, ktorí žijú v blízkosti veľkých prístavov (New York, New Jersey, Miami, Houston, Savannah, Tacoma a Los Angeles/Long Beach). V týchto oblastiach je stále silná námorná preprava a dodávateľské reťazce sa menej spoliehajú na kamióny.
Záver: Je to najhlúpejší zákon?
Zeihan naznačuje, že nové clá na nákladné vozidlá môžu konkurovať Jones Actu v titule "najhlúpejšieho zákona" USA. Ostatne už dávno vyhlasoval, že Jones Act je najhorší zákon, aký kedy Spojené štáty prijali. Zavedenie ciel na nákladné vozidlá podľa neho len zhoršuje situáciu a môže mať devastujúci dopad na americkú ekonomiku.
Referencie:
- Peter Zeihan Patreon: https://www.patreon.com/PeterZeihan
- Newsletter: https://bit.ly/3KBe3Mm
Približne 110 gCO₂ bolo uvoľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 0.55 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.
Komentáre ()