Neznámy objekt v kokpite lietadla – čo sa stalo?
Neznámy objekt poškodil kokpit Boeingu 737, ktorý nútene pristál. Vyšetrovanie vylučuje vesmírny odpad ako príčinu; najpravdepodobnejší je náraz do meteorologickej oblačnej sféry.
Nedávno sa na internete objavili správy o Boeingu 737, ktorý utrpel poškodenie kokpitového okna a nútene pristál v Salt Lake City. Prvotné informácie hovorili o možnom zásahu vesmírneho odpadu, no analýza situácie od odborníkov naznačuje iné možnosti. V tomto článku sa pozrieme na to, čo vieme z vyšetrovania, aké sú možné príčiny a prečo je takmer nemožné, aby išlo o vesmírny úlomok.
Kľúčové poznatky
- Incident: Boeing 737 narazil do neznámeho objektu v letovej výške 36 000 stôp a musel sa nútene presunúť na pristátie v Salt Lake City.
- Poškodenie okna: Kokpitové okno, pozostávajúce z troch vrstiev (sklo, polymér, sklo), utrpelo rozsiahle poškodenie s približne 3,5-centimetrovou dierou vo vonkajšej vrstve.
- Vyšetrovanie NTSB: Národná rada pre bezpečnosť dopravy (NTSB) prevzala poškodené časti a začala vyšetrovanie.
- Vesmírny odpad – nepravdepodobné: Podľa odborníkov je vysoko nepravdepodobné, že by išlo o vesmírny odpad vzhľadom na nízku viditeľnosť v čase incidentu a rýchlosť, ktorou sa takýto úlomok pohybuje v tej výške.
- Možná príčina – meteorologická oblačná sféra: Najpravdepodobnejšou alternatívnou možnosťou je narazenie do meteorologickej oblačnej sféry (weather balloon).
Trojvrstvové okná a sila nárazu
Kokpitové okno lietadla nie je len obyčajné sklo. Je to komplexná štruktúra pozostávajúca z troch vrstiev, navrhnutá tak, aby odolávala extrémnym tlakom a teplotám v letovej výške. Vonkajšia vrstva je z tvrdeného skla, stredná vrstva z pružného polyméru a vnútorná vrstva opäť zo skla. Táto konštrukcia má za úlohu rozložiť silu nárazu a zabrániť prasknutiu okna pri menších poškodeniach. V tomto prípade však sila nárazu spôsobila poškodenie všetkých troch vrstiev, čo naznačuje, že objekt bol dostatočne veľký alebo rýchly na to, aby prenikol cez túto ochranu.
Prečo vesmírny odpad nie je pravdepodobný?
Hoci sa prvotné správy zamerali na možnosť zásahu vesmírneho odpadu, odborníci argumentujú proti tejto teórii z niekoľkých dôvodov:
- Viditeľnosť: V čase incidentu bola viditeľnosť veľmi nízka. Vesmírny úlomok bez svetla by bol ťažko rozoznateľný.
- Rýchlosť a spomalenie: Vo výške 36 000 stôp sa vesmírne úlomky pohybujú extrémne rýchlo, no postupne spomaľujú vďaka atmosférickému odporu. To znamená, že by nemali dostatočnú silu na to, aby spôsobili také rozsiahle poškodenie okna.
- Chýbajúce stopy: Pri zásahu vesmírneho odpadu by sme očakávali viditeľné stopy horenia alebo žeravé zvyšky. V tomto prípade však žiadne takéto stopy neboli nájdené.
Meteorologické oblačné sféry – skôr pravdepodobná možnosť?
Meteorologické oblačné sféry sú nafukovacie balóny vypúšťané do atmosféry na účely meteorologického výskumu a monitorovania počasia. Sú relatívne ľahké a môžu sa pohybovať vo vyšších vrstvách atmosféry, kde lietadlá bežne operujú. Ich nízka hustota a potenciál pre neviditeľnosť ich robí pravdepodobnejšou príčinou incidentu ako vesmírny odpad.
Problémy s monitorovaním a reguláciou
Je zaujímavé, že súčasné predpisy Federálneho leteckého úradu (FAA) obmedzujú používanie ADS-B vysielačov na zariadeniach, ktoré nie sú určené pre letectvo. To sťažuje sledovanie vysokohorských balónov a iných objektov vo vyšších vrstvách atmosféry, čo zvyšuje riziko kolízií s lietadlami.
Záver a úvahy do budúcnosti
Vyšetrovanie incidentu na Boeingu 737 stále prebieha a NTSB bude analyzovať poškodené časti okna, aby určilo presnú príčinu. Hoci prvotné správy hovorili o vesmírnom odpade, odborníci sa zhodujú, že meteorologická oblačná sféra je pravdepodobnejšou možnosťou. Tento incident zdôrazňuje potrebu lepšieho monitorovania a regulácie objektov vo vyšších vrstvách atmosféry, aby sa predišlo podobným nebezpečenstvám v budúcnosti.
Referencie
- Aviation Safety Network: https://asn.flightsafety.org/wikibase/552393
Približne 125 gCO₂ bolo uvoľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 0.63 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.
Komentáre ()