Monowheel: Vynález, ktorý nikdy nedosiahol komerčný úspech

Objavte fascinujúci svet monowheelov – jednokolesových zázrakov, ktoré napriek svojej nebezpečnosti a nezvládnutiu komerčnej scény, stále lákajú odvážnych inovátorov na pokusy o bezpečnejší dizajn.

Monowheel: Vynález, ktorý nikdy nedosiahol komerčný úspech
Photo by Tom McKinnon/Flickr

Kedysi sa niekto pozrel na auto a pomyslel si: "Je dobré. Čo keby malo menej kolies?" Takýto nápad postupne zmenil celý automobilový priemysel vďaka vytvoreniu motocykla. Ale čo sa stane, keď sa niekto pozrie na motocykel a premyslí si, že by mohol mať ešte menej kolies? Dnes sa pozrieme na fascinujúcich monohwheel, jedno z najnebezpečnejších vozidiel, ktoré kedy existovali. Tento vynález síce nikdy neprerazil komerčne, no skúmal nový horizont osobnej dopravy, napriek inherentným rizikám, ktoré so sebou prináša.

Kľúčové poznatky

  • Monowheel a jeho dizajn: Monowheel je jednokolesové motorizované vozidlo, kde jazdec sedí vnútri kolieska, nie na ňom.
  • História a variácie: Prvé monowheely sa objavili už v roku 1869 a existujú v rôznych dizajnových úpravách, ktoré často zahŕňali aj viac kolies pre lepšiu stabilitu.
  • Problémy s bezpečnosťou: Monowheely sú známe svojou nebezpečnosťou, a to hlavne pre svoju nestabilitu a obmedzenú viditeľnosť.
  • Súčasné pokusy a inovácie: Aj napriek ich neúspechu, monowheely stále priťahujú nadšencov, ktorí ich vyvíjajú a zdokonaľujú na súkromné účely.

História a vývoj monowheelu

Vznik monowheelov sa datuje do roku 1869, keď prvý prototyp vyrobil frantúzsky vynálezca Russo. Neskôr vznikli rôzne verzie, ktoré skúmali možnosti osobnej dopravy, podobne ako dvojkolky a motocykle. V 20. storočí, keď sa motory začali pridávať do bicyklov, aj monowheely prešli podobným vývojom.

Jednou z najznámejších verzií bol Dinosphere od Dr. JH Purvesa, ktorá bola širšia a poskytovala aspoň nejaký výhľad dopredu. Napriek tomu, že niektoré verzie dokázali prekonávať vzdialenosti rýchlosťou až 48 km/h, stále si nezískali priazeň širšej verejnosti.

Prečo monowheel neuspeli?

Hoci monowheely prinášajú isté výhody ako menší odpor pri pohybe vďaka jednému kolesu, ich základné nevýhody ako nestabilita a zlá viditeľnosť ich odsúdili na zánik. Obvyklým problémom bývalo "gerbľovanie" pri rýchlom zastavení, ktoré cestujúcemu mohlo spôsobiť vážne zranenia.

Lepšie systémy riadenia a brzdy, ktoré sú dnes bežné v automobiloch a motocykloch, v minulosti u monowheelov chýbali. Preto ich bolo náročné ovládať a ešte náročnejšie bezpečne zastaviť, čim sa stávali nepoužiteľnými na verejných komunikáciách.

Súčasnosť a budúcnosť monowheelov

Napriek tomu, že monowheely nikdy nedosiahli komerčný úspech, občas ich možno nájsť ako súčasť cirkusových vystúpení. Dnešní kutilovia a nadšenci, ako Kerri McLean, ich používajú ako výzvu, aby preskúmali, či môžu vyrobiť bezpečnejšie verzie. Aj keď bežný spotrebiteľ na trhu takmer nemá šancu kúpiť si monowheel, niektoré modely sú k dispozícii pre tých, ktorí sú ochotní si za svoju zábavu priplatiť.

Záver

Monowheely sú pozoruhodným príkladom inovácií, ktoré sa nestali úspešnými, no napriek tomu ponúkajú zásadné poznatky o púhychoch technológií a potenciále dizajnu. Možno nikdy nezaplnia cesty, ale ostanú ako dôkaz odvahy niektorých vynálezcov ísť proti prúdu.

Dôležité odkazy

Tento článok poskytuje pohľad na fascinujúci svet monowheelov, ktorý, aj keď zostal na okraji histórie dopravy, stále priťahuje zvedavé pohľady moderných inovátorov.

Približne 160 gCO₂ bolo uvľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 0.80 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.
Mastodon