Kozmetika a tmavšia pleť: Prečo je potrebný vedecký prístup
Kozmetický priemysel po celé desaťročia zanedbával potreby ľudí s tmavšou pleťou, od nedostatočného výskumu až po nevhodné testovanie. Vedkyňa AJ Addae zdôrazňuje potrebu vedeckého prístupu a inkluzívnej kozmetiky – aj obrovskej ekonomickej príležitosti.
Viete, že keď ste naposledy hľadali perfektný tón podkladovej bázy, nemusíte byť sami, ktorí sa stretli s problémom – nedostatkom vhodných farieb pre tmavšiu pleť? AJ Addae, vedecká výskumníčka a zakladateľka Sula Labs, v zaujímavej prednáške na TEDx Manhattan Beach odhalila znepokojujúcu realitu: kozmetický priemysel po celé desaťročia zanedbával potreby ľudí s tmavšou pleťou. Od nedostatočného výskumu až po neadekvátne testovanie produktov, Addaeova poukazuje na systémové problémy a ponúka nádej v podobe vedeckého prístupu k inkluzívnej kozmetike.
Kľúčové poznatky
- Fitzpatrickova škála: Klinický štandard pre hodnotenie citlivosti pleti na slnko, pôvodne neobsahoval dostatočné zastúpenie tmavších odtieňov pleti.
- Nedostatočný výskum: Výskum a formulácie kozmetických produktov často zanedbávajú potreby ľudí s tmavšou pleťou, čo vedie k neefektívnym alebo nevhodným riešeniam.
- Problém bielych škvŕn (white cast): Ochranné krémy na slnko často vytvárajú biely povlak na tmavšej pleti, čím sa stávajú menej atraktívnymi a menej používanými.
- Ekonomická príležitosť: Riešenie rasovej nerovnosti v kozmetickom priemysle predstavuje obrovskú ekonomickú príležitosť s potenciálom miliárd dolárov.
História problému: Od ignorácie k vedeckej potrebe
Addaeova začína svoj príbeh osobnej skúsenosťou – ťažkosťami pri hľadaní vhodného make-upu a opaľovacieho krému ako tínedžerka. Táto skúsenosť ju priviedla k zisteniu, že kozmetický priemysel po celé roky ignoroval potreby ľudí s tmavšou pleťou. Dôvodom nebol len marketingový aspekt, ale skôr nedostatok vedeckého výskumu a testovania produktov na rôznych typoch pleti.
Fitzpatrickova škála, bežný klinický nástroj pre hodnotenie citlivosti pleti na slnko, bola pôvodne navrhnutá s nedostatočným zastúpením tmavších odtieňov. Hoci sa neskôr doplnila o ďalšie odtiene, stále existuje výrazná medzera medzi odtieňmi 1-3 a 4-6, čo znamená, že mnohí ľudia s tmavšou pleťou sú neadekvátne reprezentovaní v dermatologickom výskume.
Melanin a jeho vplyv: Prečo je to dôležité?
Melanín, pigment zodpovedný za farbu pleti, zohráva kľúčovú úlohu nielen pri ochrane pred slnečným žiarením, ale aj ovplyvňuje spôsob, akým vnímame kožné problémy ako rakovina kože alebo hyperpigmentácia. Preto je nevyhnutné, aby kozmetické produkty a dermatologické lieky boli testované na rôznych typoch pleti s prihliadnutím na vplyv melanínu.
Addaeova zdôrazňuje, že nedostatočné porozumenie týmto mechanizmom vedie k neefektívnym produktom a liekom pre ľudí s tmavšou pleťou. Napríklad, hyperpigmentačné ošetrenia môžu trvať dlhšie, aby dosiahli výsledky na tmavšej pleti, čo je fakt, ktorý často zostáva bez povšimnutia.
Inkluzívna veda: Cesta k zmene
Addaeova sa rozhodla premeniť svoj osobný zážitok a vedecké znalosti na prostriedok zmeny. Počas práce v spoločnosti zaoberajúcej sa vývojom kozmetických produktov si všimla, že mnohé značky robia tvrdenia o účinnosti produktov pre všetky typy pleti bez toho, aby ich skutočne testovali na rôznych odtieňoch.
Rozhodla sa opustiť svoju prácu a venovať sa vedeckému výskumu zameranému na potreby ľudí s tmavšou pleťou. Založila Sula Labs, laboratórium pre vývoj produktov a klinické testovanie, ktoré sa špecializuje na formulácie pre kozmetiku pre melanínové typy pleti.
Budúcnosť inkluzívnej kozmetiky: Ekonomická príležitosť a vedecký pokrok
Addaeova vidí v riešení rasovej nerovnosti v kozmetickom priemysle nielen morálnu povinnosť, ale aj obrovskú ekonomickú príležitosť. Podľa štúdie McKenzie & Company by riešenie tejto nerovnosti mohlo generovať zisk až 2,6 miliardy dolárov. Zároveň čierne značky dosahujú omnoho vyššie návraty investícií ako ne-čierne značky, hoci získavajú menej finančných prostriedkov.
Addaeova verí, že vedecký výskum a inkluzívny prístup k formuláciám kozmetických produktov sú kľúčom k vytvoreniu krásneho sveta, v ktorom sa každý človek bude cítiť viditeľný a akceptovaný vo svojej vlastnej pokožke.
Zdroje:
- Illinois State University Article (spomenuté v prednáške)
- Aino Study (48% African-American consumers)
- Mackenzian Co. study (Black consumers dissatisfied with product offerings)
- TEDx Talks - Are cosmetics formulated for darker skin? | AJ Addae | TEDxManhattanBeach: https://www.ted.com/talks/aj_addae_are_cosmetics_formulated_for_darker_skin
Približne 123 gCO₂ bolo uvoľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 0.62 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.
Hodnotenie článku:
Kozmetika a tmavšia pleť: Prečo je potrebný vedecký prístup
Zdôvodnenie: Článok sa hĺbavo zaoberá historickým a vedeckým pozadím problému nedostatočnej inklúzie tmavšej pleti v kozmetickom priemysle. Analyzuje príčiny (nedostatok výskumu, Fitzpatrickova škála) a dôsledky (biely škvŕn), pričom uvádza aj ekonomické aspekty.
Zdôvodnenie: Argumentácia je podložená vedeckými faktami a osobnou skúsenosťou autorky. Článok uvádza zdroje (TEDx Talk, štúdie) a poukazuje na konkrétne problémy v kozmetickom priemysle. Informácie sú relevantné a pôsobia dôveryhodne.
Zdôvodnenie: Článok sa zameriava na jeden problém a prezentuje ho ako systémový. Používa silné slová (znepokojujúca realita) a zdôrazňuje ekonomickú príležitosť, čo môže byť vnímané ako manipulácia.
Zdôvodnenie: Článok identifikuje problém a ponúka vedecký prístup k riešeniu. Zdôrazňuje potrebu inkluzivity a predstavuje konkrétnu iniciatívu (Sula Labs) s potenciálom pre ekonomický rast.
Zdôvodnenie: Článok sa zameriava na sociálnu nerovnosť a diskrimináciu v kozmetickom priemysle. Zdôrazňuje potrebu inklúzie a vedeckého prístupu k riešeniu problému, čo naznačuje mierne liberálne postoje.
Komentáre ()