Eschatológia a Ochrana Prostredia: Pohľad Jonathana Mooa

Nová Zmluva a ochrana životného prostredia? Prednáška Jonathana Mooa odbúrava stereotypy a ukazuje, ako kresťanské myslenie o posledných časoch môže motivovať k udržateľnému životu a starostlivosti o stvorenie.

Eschatológia a Ochrana Prostredia: Pohľad Jonathana Mooa
Photo by Alex Yakovlev/Unsplash

V tomto zaujímavom videu, ktoré prináša prednášku Dr. Jonathana Mooa z Faraday Institute, sa hlboko ponoríme do vzťahu medzi eschatológiou (učenie o konci sveta) v Novej Zmluve a naším postojom k životnému prostrediu. Moo nám ukazuje, že kresťanské myslenie o posledných časoch môže byť prekvapivo silným nástrojom na motiváciu k ochrane prírody a udržateľnému životu. Prednáška sa snaží odbúravať stereotypy a ponúknuť nový pohľad na to, ako vieme spojiť vieru s ekologickou zodpovednosťou.

Kľúčové poznatky

  • Dvojaký charakter eschatológie: Eschatológia má realizovanú (terajšiu) aj budúcu stránku. Práve budúcim aspektom sa často ťažko vyrovnávame, čo vedie k zanedbávaniu environmentálnych problémov.
  • Stará a Nová Zmluva: Stará Zmluva má silné spojenie s materiálnym svetom, zatiaľ čo Nová Zmluva môže pôsobiť viac „nadsvetským“.
  • „Nové stvorenie“: Pojem „nové stvorenie“ sa v Novej Zmluve často používa v antropologickom (človeka-zameranom) zmysle, čo vyvoláva otázky o jeho aplikácii na širší svet.
  • Eschatológia a akcia: Novozmluvná eschatológia môže prispievať k pozitívnej kresťanskej environmentálnej aktivite.
  • Vizionárstvo a obmedzovanie: Potrebujeme víziu (prorocký vhľad) ako motiváciu pre etické správanie a riešenie ekologických hrozieb.
  • Rímske 8: Sténanie stvorenia: Stvorenie „sténanie“ v očakávaní vykúpenia, spojené s pádom človeka a zapojením Boha do sveta.

Pochopenie Eschatológie a jej Vplyvu na Prostredie

Dr. Moo začína tým, že zdôrazňuje dvojaký charakter eschatologického myslenia – realizovanú a budúcu stránku. Realizovaná eschatológia sa týka toho, čo už prežívame v prítomnosti (napríklad duchovné obnovenie), zatiaľ čo budúca eschatológia sa vzťahuje k poslednému dňu a novému stvoreniu. Problémom je, že ak sa príliš sústredíme na budúci koniec sveta, môžeme zabudnúť na potrebu starostlivosti o svet v súčasnosti.

Často sa stretávame s názorom, že Nová Zmluva má slabé spojenie s materiálnym svetom a viac sa zameriava na duchovné veci. Moo však argumentuje, že toto je skôr vnímanie ako realita. Hoci je pravda, že Stará Zmluva kladie väčší dôraz na vzťah človeka k prírode, Nová Zmluva ponúka hlboké teologické základy pre ochranu životného prostredia.

Kľúčovým pojmom je „nové stvorenie“. Apoštol Pavol ho často používa v antropologickom zmysle – teda ako obnovu človeka a jeho vzťahu k Bohu. Moo však poukazuje na to, že toto by nemalo vylúčiť obnovu celého stvorenia.

Od Stereotypov po Pozitívnu Akciu

Prednáška sa tiež zaoberá stereotypom o kresťanoch, ktorí očakávajú skorý koniec sveta, a preto nie sú motivovaní k ochrane životného prostredia. Moo tento názor odmieta a argumentuje, že eschatológia môže naopak posilniť náš záväzok k starostlivosti o stvorenie.

Poukazuje na Rímske 8, kde sa hovorí o „sténaní“ stvorenia v očakávaní vykúpenia. Toto sténanie je spojené s pádom človeka a následným narušením vzťahu medzi Bohom, človekom a prírodou. Očakávanie nového stvorenia by nás teda malo motivovať k tomu, aby sme sa snažili o obnovu tohto narušeného vzťahu už teraz.

2. list Petra 3: Nádej a Zodpovednosť

Zaujímavejšiu interpretáciu prináša aj analýza 2. listu Petra 3, ktorý je často citovaný ako argument proti environmentálnej starostlivosti. Moo však vysvetľuje, že cieľom tohto textu nie je poprieť Boha alebo znevážiť stvorenie, ale adresovať tých, ktorí kvôli vnímanému oneskoreniu Kristovho príchodu odmietajú Božie zapojenie do sveta. Peter zdôrazňuje potrebu okamžitej a spravodlivej akcie a života v očakávaní Kristovho návratu.

Vizionárstvo, Nádej a Nové Stvorenie

Moo sa opiera o Príslovia a zdôrazňuje dôležitosť vízie (prorockého vhľadu) ako motivácie pre etické správanie a riešenie ekologických hrozieb. Zároveň poukazuje na univerzálnu aplikáciu sľubov zo Starej Zmluvy, ktoré sa týkali pôvodne len Izraela, na celé stvorenie.

Prednáška končí obrazom dokončeného stromu od J.R.R. Tolkiena – symbolom kresťanského pohľadu na obnovu stvorenia a ľudskej účasti v ňom. Je to povzbudivé pripomenutie, že aj my môžeme prispievať k uzdraveniu sveta a očakávať príchod nového stvorenia s nádejou a zodpovednosťou.

Odporúčania a Úvahy

Prednáška Dr. Mooa nám ponúka cenný pohľad na to, ako môžeme spojiť vieru a ekologickú zodpovednosť. Je dôležité si uvedomiť, že eschatológia nie je len o konci sveta, ale aj o nádeji a motivácii k pozitívnej zmene v súčasnosti. Mali by sme sa snažiť o vizionárstvo, ktoré nás bude viesť k etickému správaniu a ochrane životného prostredia.

Dôležité odkazy:

Približne 172 gCO₂ bolo uvoľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 0.86 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.
Mastodon