Ako sa takmer zrútil mrakodrap v New Yorku: Príbeh Citicorp Center
Katastrofe zabránil inžinier s odvahou priznať chybu, čím zachránil tisíce životov. Ako sa ikonický mrakodrap Citicorp Center stal príkladom inžinierskej etiky? Čítajte ďalej!

V lete roku 1978, len rok po otvorení, bol Citicorp Center v Manhattane na pokraji katastrofy. Jeho hlavným inžinierom, Billom LeMessurierom, bola zistená vážna konštrukčná chyba — mrakodrap by mohol skolabovať pri veterných rýchlostiach 110 km/h. Táto situácia ohrozovala tisíce životov v oblasti, kde žilo a pracovalo viac ako 200 000 ľudí. Pre LeMessuriera nastal čas na rozhodnutie: mohol situáciu zamlčať a dúfať v najlepšie, alebo sa ju pokúsiť napraviť a riskovať profesionálny zánik či vyvolať masovú paniku.
Kľúčové poznatky
- Konštrukčná výzva: Mrakodrap musel byť postavený nad kostolom svätého Petra, čo si vyžiadalo unikátny dizajn so štyrmi podperami, umiestnenými uprostred každej strany budovy.
- Chevronové výstuhy: Tento systém prenosu síl bol navrhnutý tak, aby zvládol záťaž vetra a váhy budovy.
- Náhodná záchrana: Zmena v pôvodnom návrhu zvarených spojov na skrutkové viedla k ďalšiemu riziku, ktoré bolo odhalené až vďaka náhodnému telefonátu od študentky.
- Projekt Serene: Krízový plán, ktorého cieľom bolo posilniť konštrukciu budovy s cieľom predísť katastrofe.
- Využitie Tuned Mass Damper (TMD): Inovatívny systém, ktorý pomohol kontrolovať pohyby budovy v silnom vetre.
Inovatívne riešenia pre ťažkosti konštrukcie
Chevronové Výstuhy
Významnou súčasťou dizajnu Citicorp byla séria diagonálnych vzpierok, známa ako chevronové výstuhy. Tieto boli navrhnuté tak, aby prenášali váhové zaťaženie a sily vetra z každej strany budovy do centrálneho jadra. Avšak, rozloženie síl nebolo ideálne a záťaž z vetra sa koncentrovala na miestach, kde to pôvodný návrh predpokladal menej intenzívne. Tento systém fungoval ako prvý systém svojho druhu a stal sa základom budúcich aplikácií v modernej architektúre.
Tuned Mass Damper (TMD)
V snahe redukovať pohyby budovy, LeMessurier implementoval Tuned Mass Damper, prvýkrát využitý v mrakodrape. Tento systém zahŕňal obrovský betonový blok o hmotnosti 400 ton, umiestnený na horných poschodiach, ktorý tlmil prirodzené vibrácie budovy pomocou pohybu v protifáze voči pohybu budovy. TMD dovolilo architektom postaviť vyššie a tenšie budovy, čím sa stalo kľúčovým v regionoch ohrozených tyfúnmi a zemetraseniami.
Dráma v pozadí: Anonymný študent a Hurikán Ella
Príbeh, ako bol tento kritický problém odhalený, je zaujímavý. Jedným z hlavných spúšťačov tejto krízy bol telefonát od študenta, ktorý spochybnil dizajn umiestnenia podpier. Tento zdanlivo nevinný komentár viedol LeMessuriera k opätovnému prepočítaniu kritických zaťažení. Práve včas, pretože neskôr v tom roku hrozil budove hurikán Ella, čo mohlo skončiť katastrofou, ak by sa nedostali neskoré, ale dôležité opravy do pohybu.
Medzitým, plánovaný projekt Serene prebiehal potichu počas noci v snahe posilniť všetky kritické spoje a odstrániť potenciálnu katastrofu. Zo strachu pred panikou verejnosti, ani zamestnanci či obyvatelia v okolí neboli informovaní o prítomnom riziku, pokým sa nezrealizovali potrebné úpravy.
Záver
Tento príbeh Citicorp Center je nielen fascinujúcim technickým príbehom, ale aj príkladom etiky a profesionálnej zodpovednosti. LeMessurierova odvaha čeliť svojim chybám, napriek možným dramatickým následkom, je oslavovaná ako prípad dobrej inžinierskej etiky. Tento príbeh je dodnes študovaný, pripomíname si ním dôležitosť presných výpočtov a ľudských rozhodnutí, ktoré môžu zachrániť tisíce životov.
Dôležité odkazy a zdroje
- Michael M. Greenburg - The Great Miscalculation
- Joe Morgenstern - The Fifty-Nine-Story Crisis
- Diane Lee Hartley - Implications of a Major Urban Office Complex
- Eugene Kremer - (Re)examining the Citicorp Case
Citicorp Center je dnes známy ako 601 Lexington Avenue a stojí ako ikonická časť newyorského panorámy, pripomienka súhry inovácií, ľudskej odvahy a technických výziev.
Približne 193 gCO₂ bolo uvľnených do atmosféry a na chladenie sa spotrebovalo 0.96 l vody za účelom vygenerovania tohoto článku.
Komentáre ()